El Consorci Sanitari Integral ha endegat un grup de rehabilitació per a pacients amb patologia respiratòria crònica, provinents dels dispositius sanitaris de la seva zona de referència de l’Hospitalet-Baix Llobregat.
Es tracta d’un programa de tres mesos de duració per grup, que té la finalitat de millorar la funcionalitat i la qualitat de vida de pacients amb malalties respiratòries que són propensos a patir descompensacions i per als quals està documentat que aquests tipus de programes milloren el seu estat de salut i poden reduir el nombre de descompensacions.
El programa està establert entre el Servei de Geriatria-Àrea Sociosanitària, el Servei de Rehabilitació i el Servei de Pneumologia de l’hospital transversal del Consorci Sanitari Integral.
Per fer-lo efectiu, aquest equip multidisciplinari ha establert un circuit, al qual el pacient pot entrar derivat per qualsevol dispositiu que detecti la necessitat (atenció primària, especialitzada, sociosanitària…) amb la coordinació de la responsable de gestió de casos.
L’equip sanitari que du a terme les sessions està format per:
– Un pneumòleg i un metge rehabilitador, amb la col·laboració de la gestora de casos del Programa d’Atenció a Pacients Crònics Complexos (que fan l’avaluació inicial)
– Una fisioterapeuta (que du a terme el programa d’activitat física).
– Una terapeuta ocupacional (que treballa les activitats de la vida diària).
– Una infermera (que se n’ocupa de l’educació sanitària).
– Una dietista (que se n’ocupa de la intervenció nutricional).
En una primera sessió, l’equip sanitari fa una valoració multidimensional estandarditzada (avaluació geriàtrica) del pacient i estableix el punt de partida. Aleshores, el pacient comença les sessions de rehabilitació en grup, que tenen lloc dos cops per setmana a l’Hospital de Dia de l’Hospital Sociosanitari amb una duració d’una hora i mitja cadascuna; també les sessions d’educació sanitària i, si s’escau, les adaptacions proporcionades per la terapeuta ocupacional.
Un cop acabades les 12 setmanes, l’equip sanitari fa una valoració final per comprovar la progressió del pacient. Fins ara s’han celebrat ja tres grups de rehabilitació i els resultats estan sent satisfactoris. En cada grup reben tractament cinc pacients.